Tuesday, February 05, 2013

andai hari ini hari terakhirku...


"Tuhanku, aku tidak layak ke syurgaMU. 
Namun tak pula, aku sanggup ke nerakaMU. 
Ampunkan dosaku, terimalah taubatku. 
Sesungguhnya, Engkau lah pengampun dosa-dosa besar"


Andai hari ini hari terakhirku, aku cuma mahu pengampunan daripadaMU YA RABBI, aku mahu pengampunan dari ibu bapaku yang cukup aku cintai, dan adik-beradikku, redhailah pemergian aku. Jangan lupa namaku, jangan lupa hadiahkan aku "alunan muzik" yang paling indah, yakni bacaan Ya Sin. Ingatlah, hargai ibu dan bapa kita selagi masih ada masa. Jaga hati mereka sepertimana mereka telah menatang kita bagai minyak yang penuh.

Pesanan buat semua,
Terkadang kita lupa, kita alpa, kita meminta hati kita dijaga, tapi siapa kita? Pernahkah kita menjaga hati mereka? Adakah setiap baris kata yang kita lontarkan terhadap mereka baik-baik belaka? Kita mahu hak kita terjaga, tapi hak mereka? adakah hanya di bawah telapak kaki kita? Sekali sekala, bersama muhasabah diri kita, adakah setiap perbuatan kita ALLAH Yang Maha Esa suka? H I J R A H. Entah esok entah lusa, masa kita tiba, dijemput untuk bertemuNYA.

Aku bukan sesiapa, aku bukan sebaik-baik manusia, tapi aku hanya hamba yang cuba mencari dimana letak posisi diri, yang cuba membaiki diri. AKU MAHU KE SYURGA.
Ya teman, ya sahabat, maafkan aku andai ada terkasar bahasa, halalkan segala-galanya.


No comments:

Post a Comment